Zorgen om hoogbouw Watergeuskade

13 december 2018

Maandag 10 december kwamen bezorgde wijkbewoners bij elkaar om te spreken over de plannen voor hoogbouw aan de Watergeuskade: de bewonersclub Zoeterwoudseweg, bewoners Ma Retraite (gemeentelijk monument naast Auto XL) en bestuur wijkvereniging Cronestein.

Prima dat er gebouwd wordt – er moeten woningen bij in Leiden –  maar zo hoog en zo veel, dat was tegen ieders verwachting in. Tijdens de participatiebijeenkomst werd dit pijnlijk duidelijk. In de brief die de gemeente recent aan alle wijkbewoners stuurde, werd erg summier ingegaan op de zorgen van omwonenden. Hoe nu verder?

We werken nu onze eigen uitgangspunten uit voor de nieuwbouw aan de Watergeuskade. De focus bij de bewoners ligt  op het verminderen van het volume en beperken van de hoogte. Daarnaast op het directe woongenot en de veiligheid en kwetsbaarheid van hun huizen tijdens de bouw. De focus van de wijkvereniging ligt meer op het totale plaatje voor de wijk: de bereikbaarheid en opeenstapeling van bouwprojecten. Er zijn veel gezamenlijke belangen zoals parkeerdruk, verkeersafwikkeling en kwaliteitstoevoeging aan de wijk.

Omwonenden die mee wil denken en/of op de hoogte gehouden willen worden, kunnen een mail sturen naar Nadine de Mooij: nadinedemooij@gmail.com.

We zijn op zoek naar wijkbewoners met bepaalde expertise die ons kunnen helpen, bijvoorbeeld een jurist op het gebied van vastgoed.

De wijkvereniging zal uiteraard alle wijkbewoners blijven informeren via deze website, mails en wijkkrant.

De informatie die tijdens de participatiebijeenkomst gedeeld is, is onlangs ook op het internet gepubliceerd. https://watergeuskade.nl/