Wijkbewoner in de spotlights

24 mei 2018

Door Petra van de Ven – Op donderdag 26 april 2018 werden in de Hooglandse Kerk de jaarlijkse koninklijke onderscheidingen door burgemeester Lenferink opgespeld.
Een van de dertien mensen die in Leiden onderscheiden werd was onze buurtbewoner Aad Burgwal, bekend vanwege zijn kookkunsten die hij toont bij diverse bijeenkomsten in de wijk. Hij werd die middag Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Aad kreeg zijn lintje omdat hij sinds 2005 vrijwilliger is bij hospice Issoria. Hij zet zich daar in voor de mensen die daar verblijven in de laatste fase van hun leven. Aad zorgt voor hen en is ook kookvrijwilliger.
Vóór 2005 was hij 14 jaar buddy voor aidspatienten bij het Buddy Netwerk in Den Haag. Maar Aad was ook mantelzorger en begeleidde reizen van de Zonnebloem. Bovendien heeft hij samen met zijn man Daan lange tijd de zorg gehad voor hun 6 petekinderen. En, niet onbelangrijk, Aad kookt dus bij activiteiten van de wijkvereniging, brengt de wijkkrant rond en is betrokken bij de Schanstuin. Het wijkbestuur heeft het verzoek van Aad’s zus om hem vanwege zijn jarenlange maatschappelijke betrokkenheid te decoreren daarom ook van harte ondersteund.
Het was een mooie bijenkomst in de Hooglandse Kerk, die vol zat met familie en vrienden van de mensen die een onderscheiding ontvingen. Voor elke kandidaat was er een uitgebreide toespraak van de burgemeester. De ochtend werd afgesloten met een receptie.

Wil je ook eens in het zonnetje gezet worden of ken je iemand die dat zonnetje verdient vanwege een bijzondere prestatie, een jubileum, een promotie, een hoge leeftijd of wat ook? Stuur een berichtje naar petravandeven@ziggo.nl